Çizgisel Anlatım Yeteneğinizi Geliştirin

kalem2Görmenin yöntemlerini arayın:

Desen ve imgesel çalışmalarınızda neye baktığınız (kadrajınız) ve nerede durduğunuz-nereden baktığınız önemlidir. Fotoğraf çeker gibi farklı çekim noktası yaratmalı, odak noktanıza-sahneye nereden baktığınızı belirtmelisiniz. Çizimlerinizde objelerin temel şekillerini kalemin geometrik vuruşlarıyla yakalayın. Bol pratik yaparak elde akıcılık kazanabilirsiniz. Düzenli, kesintisiz çizgilerle tasarladığınız çiziminizi son aşamada ışığın yönünü göstererek netleyin. Güzel Sanatlar Sınavlarına hazırlanma süreci sonunda, her gördüğünüzü ve düşündüğünüzü çizgi diliyle ifade edecek duruma gelmelisiniz. Bu süreçte, doğru görüşünüzü aktaracağınız Desen ve İmgesel tasarımlarınızda görsel ifadenizi geliştirmek, çizgisel anlatımınızı güçlendirmek için; anatomi ve insan hareketlerini-beden dilini gösteren- canlı model ve obje düzenlemeleri gözlemlenerek bolca pratik yapılır. Biriktirici yöntemle bütüne gidilir. Ayrıca, girmek istenilen bölümle ilgili portre, film kareleri, çizgi film ve çizgi öykü gibi kaynak kitaplardaki öz anlatımlardan yararlanılır. Sınavda “zorlanan bir kapı” kompozisyonu istendiğinde; kağıdı figürle, kapı ve duvarla doldurup ayrıntıda boğulan anlatımla zaman kaybetmek yerine: sadece bir el ve ayağın kapıdaki baskısını gösteren yalın bir karedeki anlatım, duyguyu izleyene doğrudan verebilir. Özellikle imgesel çalışmalarda duyguyu doğrudan vurgulayan yalın anlatımlar tercih edilir. Bunun için sanatçı adayı gençler, çizgi romanlardaki öz anlatımları dikkatle gözlemleyerek okumalıdır. “Özgürlük” gibi soyut bir kavramın ifadesini çizgi romanlarda, bileklerine takılı kelepçeli iki gergin elin zincirlerini kırmış hali ile görebilirsiniz. “Tutsak-lık” duygusunu, kare içine çizilmiş dikine demir çubukları sıkıca kavramış iki elin formunda hissedebilirsiniz. “Önyargı” ifadesini; çay kaşığı ile kapatılmış bir çay bardağı çiziminde görebilirsiniz. (Toplum dilimizdeki sinyalizasyonu: “yeterli, başka istemem” anlamındadır.)

Canlı model, tors ya da durgun doğa-görsel algıya dayalı çoklu obje düzenek çalışmalarda vizörlediğiniz alanı kağıda yerleştirirken ölçü alma işlemini modelin çevresiyle birlikte karşılıklı nispetler yaratıp, düşünerek görmelisiniz. Görünümleri hacim(volüm), perspektif oluşturan tonlamalarıyla ve geometrik formlarıyla algılamak; sınavda verilen kısıtlı zaman içinde çalışmayı bitirebilmenizi sağlar. Hızlı eskiz çalışmalarınız; örneğin 5. kat balkonundan düşen bir objeyi yere düşmeden kağıda aktarabildiğiniz kroki-eskiz çizimleriniz, 45 veya 90 dakikalık desen ve imgesel çalışmalarda elinizi, düşüncenizi hızlandırır. Zamanı amaca uygun kullanırsınız.

İmgesel ve desen çalışmalarda farklılık, kurguda yaratıcılık , kompozisyon önemlidir. 2 tip kompozisyon vardır: 1-açık ve 2- kapalı. Genellikle sınavlarda sizden istenen kadrajımız içinde olup biten kapalı kompozisyondur. Konuya uygun olarak, seçiminizi açık kompozisyon şeklinde düzenleyebilirsiniz. Kağıdınız yine konuya uygun dik ya da yatay düzenlerken, önce özneden-figürden yola çıkıp, sonra arka planı/mekanı kurabilirsiniz. İstenileni vermek, en az öğeyle en iyiyi anlatmak için odak noktası-vurgu ön planda öznede olmalıdır. Bir kompozisyonda olması gereken yatay, dikey ve eğri/diyagonal çizgi etkileri resimdeki dengeyi sağlar. Statik, canlılık ve hareketlilik yaratan bu düzenleme figürün asimetrik el hareketi, oturuş, eğiliş gibi değişik hareketleriyle verilebilir. Bir cenaze resminde diyagonal ve eğri çizgileri çok kullanıp zıplama hareketi yaratarak resmi canlı kılmak nasıl uygun olmazsa, bir eğlence, şölen resminde yatay-statik çizgileri çok kullanıp durgun hava yaratmak ta uygun olmayacaktır. Sokak- bina çizimlerinde dik çizgilerin çok kullanılarak resmin dikey bölümlere bölünmesi gözü rahatsız eder. Resimde, konuya uygun ve ölçülü olarak her çizgiye yer vermelisiniz. Figürler statik, durağan değil hareket halindeki beden dilleriyle çizilmeli ve resimde zıtlık etkisi gözetilmelidir. Örneğin; Bir park alanında, dış mekan çiziminde gözetilecek kaldırım, ağaç, toprak, bank, lamba vs. gibi tüm unsurlar arasına figürler konumlandırılırken kadrajınızda yaşlı insan varsa, onu karşılayacak genç bir insan figürü ya da ayakta duran birini çizmişseniz, uygun alana oturan, eğilen vb. bir figür çizmekle; karşıtlık=zıtlık, ritm ve kompozisyonda dengeyi, bütünlüğü oluşturursunuz.

Perspektif uygulamalarda ideal yetişkin erkek insan figürü ölçü alınır. Onun ufuk çizgisi hizasına göre çocuk veya kadın boyutlandırılır. Uzaktaki figürde de ufuk çizgisi gözetilir. Böylece, bir elmanın veya binanın, direğin ölçüsü de figürlere göre belirlenmiş olur. Örneğin bir bina katı 2 insan boyunda alınır, üst katlar da aynı şekilde 2 insan boyu alınarak kaç katlı ise perspektife uygun çizilir.

Çocuk çizimlerini sezgiyle yapar ve yaratıcıdır. Büyük- küçük, yakın-uzak vb. ilişkilerine dikkat etmez. Ressamın da resimleri çocuk resimlerine benzeyebilir ancak onda belli kaygılar, bilinç vardır. Yani, kağıdın her santiminden, her çizginizden sorumlusunuz. Boş-dolu alan dengesi içinde her varlığın boyutu, yetişkin insan figürü ölçüsüne göre mantık kurarak düşünülmelidir. sınav odaklı kurslarda yönlendiriciniz bu konuları sizlere ayrıntılı -uygulamalı öğretir. Ve her yaptığınız ödev degerlendirilmesinde eksiklerinizi görerek tamamlar, gelişirsiniz.

Fakültelerin Resim Bölümü, Resim.İş öğretmenliği bölümü gibi portfolyo istenen bazı bölümlerin sınavlarında renk bilginizi de sınarlar. Renkli çalışmalarda: Karakalem, füzen,çini mürekkep-lavi- kuru veya yağlı pastel, sulu-guaj boya gibi değişik boya tekniklerinden örnekler çalışırken malzemenin olanaklarını öğrenerek kendinizi en iyi ifade ettiğimiz boyayı seçip renk ve 3 leke bilginizi pekiştirin.

Sınavda başarı sağlayabilmek için; başarmaya niyetli-hedefe kilitli olarak Görüş geliştirmelisiniz. Bunun için sınav tarihine kadar kalemi elinizden bırakmadan, kurs süresince verilen ödevleri tam yapmalı, kursu aksatmamalısınız. El, göz ve beyin koordinesi öyle önemlidir ki; kalemi bir gün elinizden bıraktığınızda, çiziminizde iki hafta gerilersiniz. Onun için, torpiliniz yaratıcı algınız, gözünüz ve bileğinizdir. Öğretmen size teknikleri öğretir, yol gösterir, yönlendirir başarıyı çok çalışmayla kendiniz yaratırsınız. Sanat alanını seçen yetenekli, algısı -görüşü geliştirilmiş sınav kazanan adaylardan bir eksiğiniz olmadığını unutmayın. 

imza2Nurşen Görşen, 12 Ekim 2011

ÇİZİM TEKNİKLERİ -MEGEP KAYNAKLI KİTAPLAR

Yorum bırakın