‘SANAT EĞİTİMİ YETENEKLİLERİN EĞİTİMİ İÇİN BİR LÜKS DEĞİL, HERKES İÇİN GEREKLİ BİR KİŞİLİK EĞİTİMİDİR.’
…Siz hiç ressam tanıdınız mı?
Tamam şairlerle ahbaplık edin, müzisyenlerle zenginleşin….ama, ille de bir ressam dostunuz olsun. Onlarsız, alıp başınızı mutluluğa koşamazsınız, anlatırken/konuşursen bile resim çizerler…Onlar güzellikleri paylaşan insanlardır. …Söz aramızda, ressamlarınız eksikse, ne doğru dürüst sinemacınız vardır, ne aklı başında edebiyatçınız. …Sahi siz hiç ressam tanıdınız mı?…
(Gürbüz Azak-köşe yazısından)
Sanat ve Tarihi, Ders Belgeliği söyleşileri: Özdemir ALTAN
Sanat ve Sanat Eğitimi
Çağımızın başdöndürücü dinamiği yaşamımızın her döneminde çeşitli alanlarda ve yeni biçimlerde eğitim sorununu karşımıza çıkarıyor… Dünyada olup biten ve gelecek vizyonu ile ilgili her alanda eğitimin vazgeçilmez olgu olduğu bir süreci yaşıyoruz. Bilinen eğitim kurumlarının yanısıra çeşitli destek ve mesleki eğitim kurumları önemli misyonlar üstlenmektedir.
2000’li yılları yaşarken, sanat eğitimi ve sanatın öğretilebilirliği konusu hala tartışılan bir olgudur. Bu konuda yüzlerce yıllık deneyim ve birikime rağmen, bu gün de bir çok sanatçı, eğitimci ve konunun uzmanı pedegoklarlar tarafından, sanat eğitimi, yöntem ve içeriği konusunda tam bir uzlaşının sağlandığı söylenemez.
Bilindiği üzere başlangıçta usta-çırak ilişkisine dayanan eğitim yöntemi, sonraları okullar ve (ekolleşen) akademilerin oluşması ile farklı bir boyut kazanmıştır. Kurumlaşarak günümüze kadar gelen ve eğitim geleneğini sürdüren bu merkezlerde önemli sanatçı kuşakları yetişmiştir. Ancak bu merkezler tarihsel süreçlerinin çeşitli evrelerinde, eğitim anlayışları, programları ve bir çok açıdan tartışma odağı olmaktan da uzak kalamamışlardır.
Rönesans’ta: başlangıçta (Verocchio, Pisanello) gibi sanatçı atölyeleri, ardından (ekoller): Floransa okulu, Venedik okulu Kuzeyde Atölye geleneği, Roma okulu, Paris okulu, gibi önemli eğitim merkezlerin yanı sına 1863 te kurulan Akademi de Beaux Art gibi kurumların öne çıktığını görüyoruz… Ancak bu kurumlarda iş eğitimine dayalı Atölye geleneğinin sürdüğü görülmektedir. Daha sonraları 20. yüzyılda bu kurumlar ve merkezlerde aşırı klasikleşen ve konservativleşen tutumlara bir tepki olarak özel sanatçı atölyelerine bir yönelim süreci yaşanmıştır (M. Gromiere, A. Lohte, F. Leger) ve bu atölyelerde formasyon alan bir çok 20. yüzyıl sanatçının yetiştiği süreç bilinen bir olgudur.
20. yüzyıl Başlarında 1. Dünya savaşı sonrası, 1919 Almanyasında, Öncülüğünü W.Gropıus, P. Klee, V.Kandisky, L. Feininger ve J. İtten gibi sanatçı eğitimcilerin başı çektiği bir sanat eğitim kurumu olan BAUHAUS bu alanda ciddi bir reform yaparak, geleneksel Akademik yöntemlerin dışında, yeni bir program ve yöntem ile sanatçının yaratma gücünü sanayi toplumunun ihtiyaçlarına bağlamaya çalışmışlardır… Bugün de dünyanın pek çok yerinde modern sanat eğitim kurumlarında artan bir heyacanla geliştirilerek uygulanan programın temeli Basic Design’e dayanmaktadır.
Günümüz endüstri çağının ortaya çıkardığı konu çeşitliliği ve ona parelel olarak günden güne artan, çeşitlenen malzeme, araç yöntem ve ifade olanakları, bireyi herhangi bir alanda üretime, yaratmaya yönelirken orta çıkan sorunlar karşısında şaşkınlık, kararsızlık, hatta çaresizlik içinde bırakmaktadır. Çağımızın dinamiği ve iletişim olanakları, insanlığın bilinen tarihinin hiçbir döneminde görülmediği biçimde ve çeşitlilikte olanaklar sunarken, diğer taraftanda adeta bir kaos un egemen olduğu çirkinbir uygarlık haline dönüşme olgusu ve tehlikesinide beraberinde barındırmaktadır.
Çağımızın ortaya çıkardığı sorunları göğüsleyebilecek, yeni ve teknolojik estetik sorunlara cevap veren tasarım ve desen eğitimi nasıl yapılabilir sorusu kolay yanıtlanamaz. Bu sorunun yanıtı, açık bir sistemle yani tarihsel verileri ve kavramları diyalektik bir anlayışla bugüne taşırken çağdaş bilimsel bulguları da Plastik Sanatlar ve Estetiğe dönüşebildiği oranda eğitime katmaktır.
Kaynak: http://www.adasanat.com.tr/Egitim_Sanat_ve_Sanat_Egitimi.html
DÜŞÜNÜN ÇÜNKÜ HENÜZ YASAKLANMADI…
- Görsel algı dizi ve filmleri:
Da Vinci’nin Şeytanları
Matrix
Resim sanatıyla ilgili filmlerden:
MOULIN ROUGE
Henri de Toulouse-Lautrec
Tuvaldeki Başyapıt: Resim Alegorisi
Duvar Ressamları-GRAFFITI ile ilgili filmler:
FELSEFİ FİLM ve VİDEOLAR:
DOĞUŞTAN DAHİ
KRISHNAMURTI THE CHALLENGE OF CHANGE
SANAT HABERLERİ http://www.facebook.com/groups/gorseldilsanat
EQ zeka ve eğitimini teşvik ve destekleyerek sanatsal paylaşımları çoğaltıyoruz. Paylaşımlarımızla işimiz; bilim, sanat, teknik bilgiler, Atatürk, Cumhuriyet, laiklik kazanımları, hak ve özgürlükleri öğretmek ve savunmak olacaktır. Çalışmalarını, sergi ve etkinlik haberlerinizi ekleyenlere, üretimde, paylaşımda bulunanlara teşekkürlerimizle, sanat hayatlarında başarılar dileriz. http://www.facebook.com/groups/gorseldil
Sanat tarihi, felsefe ve psikolojide kolektif bilinç – sanatçı adayları için özet, kaynak bilgiler
Karşıyaka halk eğitim merkezi kursları çok verimli.
Özellikle mesleki kurslar ve eğitmenleri çok kaliteli ve özenli.
(Kursiyerlerin görüşü böyle ise doğrudur, kurum, eğitmenlerin kaliteli ve özenli oluşlarını; kursiyerlerin geri bildirimlerinde görür. Kursiyerlerden talebi fazla ve formasyonu eksik hocalar görevde olabiliyor.)
Karşıyaka Biglisayarlı muhasebe kursu ve karşıyaka işletmenlik kursu için mutlaka başvurun.
http://karsiyakahem.meb.k12.tr/