ÖLÇÜ ALMA-görmenin yöntemleri

                                                  GÖRMEYİ ÖĞRENMENİN YÖNTEMLERİ

                                        ORAN ve ORANTILARI GÖZETEREK ÖLÇÜ ALMA

           

Görsel algıya dayalı çizeceğimiz, düzenek- objeleri, figür vb. şeyleri geometrik form içinde görme tekniklerini öğrendikten sonra katlamalı ölçme yöntemiyle kağıt yüzeyine aktarabiliriz. Ölçme işleminin bir çok yöntemi olduğu bilinir, katlamalı teknik en pratiğidir. Baktığımız geometrik kümede dolu alan-boş alan gözeterek, açıları, yüzeyleri görerek birbirleri arasındaki  oran ve orantılara, çizgi-form ilişkilerine, perspektif ve anatomisine, ışık-gölgesine dikkat ederek hacımlı, nörolojik-doğru aktarım yapabiliriz.

  • Katlamalı yöntemde, kümenin dikey ve yatay en uç noktaları arasındaki mesafe ölçme aletiyle (kalem, ahşap çıta, şiş vs.) ölçülür ve kısa kenar birim alınır. Ki, bu ilk ölçüm bize kadrajımızı-kağıdımızı yatay mı, dikey mi tutacağımız konusunu belirler.
  • Örneğin yatay uç noktalar kısa ise; kağıt üzerinde orta merkez belirlenir, kalemdeki yatay birim kaç kez tekrarlıyorsa o sayıda katlama ölçüsü alınır.
  • Dikey ölçü, belirlenen katlama sayısı kadar kağıt yüzeyine işaretlenir ve bundan sonrasında her kontur çizgisi aynı katlamayla sürdürülür. Bu konuyu gözlemleyerek anlamanız-algılamanız için ileride bir video eklenecektir. NG

 

Sanat kitaplarından alıntılanan ölçme yöntemlerine göz atınız:

ÖLÇÜMLEME / ORTA NOKTAYI BULMAK / YATAY VE DİKEY ÖLÇÜ ALMA / KIYASLAMALI ÖLÇÜ ALMA / RAKURSİ / ORANLARI PEKİŞTİRME

Gezegenimizdeki en karmaşık yapılardan biri olan insan bedeni sanatsal keşfin ve yenilenmenin sınırsız kaynaklarındandır. Yetenekli ressamların ortak özelliği herhalde yanılmaz gözlere sahip olmalarıdır. Gözlerimizin ve ellerimizin, usta sanatçılarla aynı stil ve nitelikte olması için eğitilebileceği unutulmamalıdır. Aslında oranları doğru çizmek ressamlığın eğitim ve uygulamayla en çok ilerleme gösteren yanıdır. Oranlar bir parçanın diğeriyle ve parçaların tamamının bütünle olan ilişkisidir. Doğru oranlar çizimin her türünde önemlidir fakat söz konusu insan figürü olduğunda özellikle önemlidir zira beynimizin insan figürüne karşı özel bir hassasiyeti vardır.

İnsan bedeni çok uzun zamandır ressamlara ilham kaynağı olmuştur. En büyük sanat eserlerinin birçoğunda insan formunun temsillerine rastlanır. Bu tarz eserler titiz çalışma ve gözlem yapılmadan yaratılamazdı. Ressamlar görsel bilgiyi, düşüncelerini ve fikirlerini ifade etmek için kullanır. İnsan formu, ressamlar tarafından çağlardan beri sürekli olarak bu tür bilgi servetinin aktarılması için kullanılmıştır.

İyi figür hem kuvvetli bir gözlem yeteneği hem de gördüğün şeyde ne olduğu konusunda mükemmel bir bilgi ve kavrayış gerektirir. Sanatçı ne kadar görmek zorundaysa, beyni de o kadar bilmelidir. Sanatçı adayları olarak sizler, bedeni anlamaya önce iskelet sonra kas sistemi ve deri üzerinde çalışarak başlarsanız içeriden başlayarak bedeni oluşturur sonra oranı, duruşu ve temel yapısal formu ölçümleyerek kâğıda doğru aktarabilirsiniz. Bu temel tekniklerin her biri insan formunu ve anatomisini betimlemekte bir diğerini pekiştirerek destekler. Bu teknikler sizin, bedenin farklı duruşlardaki yapısını tam anlamıyla aktarabilmek ve izleyici üstünde görsel etki yaratmak için kullanacağınız araçlardır.

Güzel çizimler yaratırken, yeni görme ve tepki verme yöntemlerini de öğreneceğiniz bu başlık altında, çok sayıda anahtar niteliğinde tekniklerin varlığından haberdar olacaksınız. Hatasız ölçmede kullanacağınız üç basit stratejiyi ve kaleminizi kullanarak ölçümleme yapmayı öğreneceksiniz. Bunları uyguladıkça kendi çizim sisteminiz oluşacaktır.

Çizim, bir dizi prensipten ziyade bir görme sürecidir. Yeniden biçimlendirme, görselleştirme, birleştirme ve haritalama gibi esaslar, bizlerin kendi dilimize dönüştürdüğümüz görme biçiminin yan ürünleridir. Rahat bir tempoda, adım adım öğrenilebilirler. Sanatçı adayları olarak sizler için de çizim; şekillerin, tonların, dokuların birbirleriyle ilişkisi gibi olguların cezp etmesiyle, bilimsel ve görsel merakınızı gideren bir araçtır. Çizeceğiniz şeye odaklanıp, gözlerinize güvenin.

Göz kararı çizimi herkes yapar

Çoğumuz düşündüğümüzden daha iyi gözlere sahibizdir. İki kek diliminden hangisinin daha büyük olduğunu ya da bir zeminin düz olup olmadığını, bir koltuğun kapıdan geçip geçmeyeceğini görsel tahmin yeteneklerimizi kullanarak belirleriz. Şimdi bu yeteneğimizi birkaç objektif ölçme stratejisiyle destekleyeceğiz.

Ölçümleme-bir ölçme aleti

Kaleminizi dikey ve yatay tutarak doğru oranları yakalamak için değerli bir ölçme aracına dönüştürebilirsiniz. Kaleminizi başparmağınız ve diğer iki parmağınızla kavrayın, kolunuzu tam uzatın ve kaleminizin üzerinden çizim konunuza bakın.

1

Üç Ölçümleme Metodu:

  1. Orta noktayı bulma
  2. Dikey ve yatay ölçümleme
  3. Kıyaslamalı ölçü alma

Oranları oldukları gibi değil gördüğünüz haliyle ölçmeyi öğreneceksiniz. Elbette nesneler biçimleri nedeniyle göründükleri gibi görünürler, fakat biz nesneleri bildiğimiz gibi değil gördüğümüz gibi çizmeliyiz. Ortalama bir insan figürünün yaklaşık yedi-sekiz baş yüksekliğinde olduğu bilinir fakat modeliniz bacakları size dönük halde sandalyede oturuyorsa bu bilginin pek yararı olmaz. Orta noktayı bulma, yatay ve dikey ölçümleme ve ölçüm birimi gibi ölçümleme metotlarını kullanarak çizimlerinizde doğru oranları yakalayabilirsiniz.

Kalemle ölçü alırken; Kolunuzu modelinize doğru tam açın-dirsek tam düz konumda olmalı, kaleminizin üzerinden bakın ve başparmağınızla ölçü alın.

 IMG_5718  8

1-Orta noktayı bulmak:

Orta noktayı belirlemenin en önemli faydalarından biri çiziminizi kağıda “konumlandırmanızı” sağlamasıdır. Tepe, dip ve orta nokta işaretleri olmadan bir figürün çizim alanına tam oturacak şekilde çizilmesi zordur. Orta noktayı bulmak kağıdın az gelmesi ya da kağıtta fazla boşluk kalması gibi problemleri ortadan kaldırır. Baş ve gövdenin üst kısmını orta noktanın aşağısına uzatmanız halinde fazla büyük çizdiğinizi anlarsınız. Orta noktanın üzerinde kalırsanız küçük çiziyorsunuz demektir. Her iki durumda da düzeltmeler yaparak oranları doğrultabilirsiniz.

Doğal olarak kağıdınızı bir figürün belirli bir kısmıyla doldurmak isteyeceğiniz (örneğin sınavda; portre ağırlıklı, oturan bir figürün başından dizine kadar çizmeniz istenebilir.) ya da büyük boş bir alanın ortasına küçük bir figür çizmek isteyeceğiniz zamanlar da olacaktır. Bu durumlarda da orta noktadan faydalanarak modelinizi çizim alanının istediğiniz yerine yerleştirebilirsiniz. Dilerseniz, iki yarının orta noktalarını bularak daha dikkatli bir bölümleme de yapabilirsiniz.

Şimdi, çizdiğiniz şeyi tam orta noktasından böldüğünüz bir şekil olarak düşünün. Orta noktanın üzerindeki yarım, çizim yaptığınız alanın üstteki %50 lik kısmını, orta noktanın altındaki yarım ise çizim alanınızın alttaki %50 lik kısmını kapsamalıdır. Orta noktayı bu şekilde tespit ederek iki yarının birbirleriyle orantılı olmasını sağlarsınız.

 3   4

2-Yatay ve dikey ölçü alma:

Kaleminizi gönye gibi kullanarak modelinizi yatay ve dikey olarak hizalayabilir ve bu oranları kağıdınıza aktarabilirsiniz. Bu metot modelinizin hareketini doğru yakalamanızı sağlar.

3-Kıyaslamalı ölçüm alma:

Bu stratejide modelinizin bir kısmının ölçümünü alır ve bu kısımla diğer bir kısmı kıyaslarsınız. Yaygın bir yaklaşım olarak başın ölçümünü alabilir ve omuz genişliği veya üst kolun uzunluğuyla kıyaslayabilirsiniz. Bu metotla düzgün oranlar elde edebilirsiniz.

Orta nokta neden önemli?

10a

Orta noktayı bularak çiziminize temel bir problemi çözmüş halde başlayabilirsiniz. Bu yaklaşımla modelinizi iki eşit parçaya bölebilir ve bu iki parçayı kağıdınıza düzgün biçimde konumlandırabilirsiniz. Bu metot, çizimin ilk safhalarında, muhtemelen bir kez kullanılır ve sonradan karşılaşacağınız birçok problemi en başından ortadan kaldırır.

Modelinizin beden dilini, hareketini önce iyice gözlemleyin. Kağıt üzerinde, Modelin başı üstünde bir tepe noktası belirleyin ve omurgası boyunca ilerleyerek ayak parmakları bitiminde en dış-dip noktayı alın. Belirlediğiniz tepe ve dip nokta arasını ölçerek orta noktayı bulun. Gerçek Modeliniz üzerindeki orta nokta, kağıtta aldığınız orta noktaya denk düşecek ve kağıdınızı-modelinizi ikiye bölecektir.  (Düzenek çalışmalarında da, kağıt üzerinde ortalayarak yerleştirmek için orta noktanın gözlenmesi önemlidir. Geometrik form içinde gördüğünüz objeler Kütlesinin yatay ve dikey en dış noktaları arasındaki mesafenin ölçüsünü kaleminizle alıp kıyaslayarak, aradaki farka göre kağıdınızı yatay veya dikey tutacağınıza karar verirsiniz. Figür modelde olduğu gibi, düzeneğin orta noktasını bulduğunuzda, kağıt üzerinde denk düşen merkeze ve size en yakın objeden-çizgiden çiziminize başlarsınız.)

Tekrarlarsak: Öncelikle modelinizi geometrik form içindeki bir şekil olarak görüyorsunuz ve bu şekli kağıt üzerinde alacağınız kadrajın içini kaplayacak şekilde- boyutta ve konumda silik-gevşek çizgilerle çizip-yerleştiriyorsunuz. Şeklin üst ve alt noktalarını açıkça belirttiğinizden emin olun. Modelinizi tekrar tekrar inceleyin ve başın tepe kısmıyla ayak tabanının arasındaki orta noktayı bulun. Orta noktayı aklınızda tutun.

Bu noktanın orta nokta olduğundan emin olmak için kaleminizle ölçü alabilirsiniz. Kaleminizin uç kısmını başın tepe kısmına hizalayın ve başparmağınızı kaleminizin üzerinde kaleminizin üzerinde modelin orta noktası olduğunu düşündüğünüz kısmına hizalayın-parmağınızı o hizada kilitleyin. Şimdi başparmağınızı kaleminizin üzerindeki yerinden ayırmadan kalemin ucunu orta noktaya hizalayın ve baş parmağınızın modelin ayak tabanıyla hizalanıp hizalanmadığına bakın. Problem yoksa modelinizi iki eşit parçaya başarıyla böldünüz demektir. Başparmağınız modelin ayak tabanına denk gelmediyse tekrar deneyin; egzersiz yaparak doğru görmeyi öğrenebilirsiniz.

Her ölçü alışınızda başınızı aynı konumda ve düz tuttuğunuzdan ve dirseklerinizin tam açık olduğundan emin olun. Modelinizdeki orta noktayı bulduktan sonra kağıdınıza dönüp çizdiğiniz şeklin orta noktasını bulun. Figürün orta noktasına denk düşen bu noktayı hafifçe işaretleyin. Artık hem modelinizi hem çiziminizi iki eşit parçaya bölmüş oldunuz. Sınırlarınızı belirlediniz ve çiziminize devam etmeye hazırsınız.

VÜCUDUN ANA HATLARINI ÇIKARMAK

 5

Daha yavaş ilerleyen ve çok zaman harcamanızı gerektiren bir yaklaşımda: bulunduğunuz yerden baktığınızda figürün her noktasının diğer noktalarla ilişkisini tam olarak belirlemektir. Bu şekilde, örneğin başın üst kısmı işaretlenir; ardından çok dikkatle başın arka kısmına işaret konur sonra gözlerin olduğu yere noktalar yerleştirilir ve bunların hepsi birbiriyle ilişkilendirilir. Bu çok zaman harcamanızı gerektiren bir yöntemdir ama şekil son derece doğru çıkar.

Diğer taraftan, kesik çizgilerle vücut hatlarını oldukça doğru ama pek ayrıntılı olmayan bir şekilde çizmeniz de mümkündür. Size en uygun tekniği ancak deneyerek bulabilirsiniz.

Aşağıdaki çizim son derece dikkatle hatta ölçerek bir sıra çizgiden oluşmuştur. Bu çizimi yeterince doğru yaparsanız önünüzde duran figürün görüntüsünü oldukça doğru bir biçimde elde edersiniz. Gözlerin ne kadar doğru yerde olabileceği şaşırtıcıdır ama bu yönteme güvenmeli ve üzerinde fazla düşünmemelisiniz – yalnızca çizgilerin daha aşağıda mı, daha yukarıda mı, sola doğru mu, sağa doğru mu olması gerektiğini kontrol etmeyi unutmayın. Pratik yaptıkça bu yöntemde oldukça ustalaşabilirsiniz.

BASİT GEOMETRİ KULLANMAK

17    7

Burada gösterilen iki figür tüm alanı etkin bir biçimde kaplamakta ama artık nispeten daha az boşluk bırakıp farklı etki yaratmaktalar. Her ikisi de üçgen bir kompozisyon oluşturuyor. Üçken ve kare gibi basit geometrik şekilleri araştırmak, size figürün tamamını görme ve oluşturduğunuz format içinde uyumlu bir kompozisyon yaratma imkanı tanıyacaktır.

   2

Hizalama-yatay ve dikey ölçü alma

Düzgün hizalama sayesinde hareketi doğru yakalayabilirsiniz. Algılarımız sayesinde yatay ve dikey hatları kolayca ve kesin biçimde tanımlayabiliriz. Kaleminizi ölçüm aracı gibi kullanarak yatay ve dikey hatlarda birbirleriyle hizalı noktaları tespit edebilirsiniz.

Diz, omuz, kalça, dirsek, ayak parmakları ya da çene gibi çıkıntılar hizalama için ideal noktalardır.

Kıyaslamalı ölçü alma

Başlıksız-1z 18_n (20)

Kıyaslamalı ölçüm çizim sürecinin tuzu biberidir. Sık sık kıyaslamalı ölçü alarak çizim boyunca oranların düzgün olup almadığını kontrol edebilirsiniz. Kaleminizi kullanarak modelinizin bir bölümünün uzunluğunu ölçerek diğer bir bölümle karşılaştırın. Böylece iki parçanın birbirlerine orantısını hesaplayabilirsiniz.

Bu amaçla modelinizin istediğiniz bölümünü kullanabilirsiniz. Fakat yaygın kullanılan birim modelin başıdır. Saçın üstünden çeneye kadar olan baş mesafesini birim almak için; Kaleminiz dik, kollarınız tam açık ve öne uzatılmış, bir gözünüz kapalı halde kalemin ucunu başın tepe noktasına tutun ve çeneye denk gelen kısmını başparmağınızla işaretleyin. Artık modelinizin diğer bölümlerini yaptığınız bu ölçümle kıyaslayabilirsiniz.

Kaleminizle yaptığınız bu ölçüm model üzerinde yapıldı. Bu ölçümü doğrudan kağıda aktarmayacaksınız. Çiziminiz büyük ihtimalle kaleminizle aldığınız ölçüden nispi olarak daha büyük olacaktır. Kaleminizle yaptığınız ölçümleme zihninizdeki modelle ilişkileri belirler. Modelinizin baştan aşağıya kadar kaç baş-birim olduğunu belirledikten sonra, kağıt üzerinde-kadrajınızı bulduğunuz sayıya bölerek kağıttaki baş biriminizi bulursunuz.

Modelinizin hareketine uygun anatomik yapıyı, açı ve eğimleri, boş ve dolu alanları, ışık ve gölgeyi gözlemleyip kağıda taşıyın. Omuz ve bel eksenlerinin yönlerini, kol, ayak vb. konumlarını kıyaslamalı ve hizalama-yatay dikey ölçü alma yöntemiyle belirleyin. Oranları bu şekilde kıyaslama tekniğini sadece vücudun kısımlarını çizerken değil çizdiğiniz herhangi bir şeyin uzunluğunu ya da genişliğini hesaplarken de kullanabilirsiniz. Yaklaşık aynı boyutlarda olan iki şekli bu tekniğe başvurarak kıyaslayabilirsiniz. Şekiller benzer ya da farklı olabilirler fakat bu teknikle elde ettiğimiz bilgiler orantı ilişkilerini doğru belirlememizi mümkün kılar.

 

VÜCUDUN ANA HATLARINI ÇIKARMAK:

9n

 Daha hızlı çalışabileceğiniz bir yol da; önünüzde duran figürün şeklini ve orantılarını belirlemek için çok basit temel çizgilerden oluşan geometrik şekiller kullanmaktır. Bu yöntemde, bütün temel çizgiler sizi memnun edecek düzeye gelmeden hiçbir detayın eklenmesi gerekli değildir. Çizgileri ve dokuları oldukça hızlı oluşturabileceğiniz gibi bazen daha fazla detay eklemek için çizgilerin bazılarını silebilirsiniz de ama bu yöntem şekilleri kağıdın üzerine kesinlikle çabuk yerleştirmenizi sağlar.

.9

 Hareket halinde insan figürlerini çiziyorsanız çalışabileceğiniz en hızlı tekniklerden biri karalama tekniğidir. Bu teknikte kalemi pek kağıdın üzerinden kaldırmadan ve önünüzdeki figürün ayrıntılarına girmeden bazı çizgiler çizebilirsiniz. Bu çizimlerin detaydan yoksun olması genellikle resme enerji ve canlılık katar.

 

 

ORANLAR

 Başlıksız-1   Resim1

Oranın esas anahtarı, vücudun bir bölümünü diğerlerine göre ölçülendirmekdir. Leonardo, Dürer ve Ingres gibi sanatçılar, kafayı ölçü birimi olarak kabul ederek, insan vücudunun bölümlere ayrılabileceğini ya da ölçülebileceğini gözlemlemişlerdir. Vücudun toplam uzunluğu, kafa uzunluğunun tepeden çenenin bitimine kadar sekiz katıdır. Bu ölçümlendirme yalnızca model ayakta, dik durduğunda işe yarar. Önden, yandan ya da arkadan poz veriyor olması önemli değildir. Ancak eğer model oturuyorsa, yatıyorsa, eğilmişse ya da herhangi bir başka pozisyonda ise, resim düzleminde boşlukta arkaya doğru hareket eden figürün form ve oran illüzyonunu yaratmak için başka bir sistem kullanmak gerekir. Bunu yine aynı ölçü birimini, çizimde çaprazlama oluşturulan ızgara kesitleri sisteminde kullanarak yapabiliriz. Bu oransal birimi kullanarak belirli anatomik özelliklerin diğerleriyle bağlantılı doğru ölçülerine ulaşırız. Bu yolla ölçüm yapmak, insan vücudunun anatomik oranlarının bilgisine ulaşmamızı sağlar.ly   l

 Resim2   

TEMEL FORM

 Çiziminizin daha gerçekçi ve etkileyici hale gelmesini sağlayabilirsiniz:

Bir figür çiziminin ortaya çıkabilmesi için yüzeyde hem üstten hem de alttan bir hacim illüzyonunun yaratılması şarttır. Temel form, derinin altındaki hacim ya da kompozisyon olarak tanımlanabilir ve başarılı çizimin esası olarak görülmelidir.

Leonardo, Dürer ve Ingres gibi sanatçılar, temel formu verebilmek için küp ve dikdörtgenlerden, oval ve silindirlere kadar çok çeşitli görsel diller yaratmışlardır. Temel formu anlayabilmek için silindir kombinasyonlarını, oval çeşitlemelerini, kutuları, kübik göreceğiniz masa ve sandalyeleri kullanın.

Temel form bilgisini yerleştirebilmek için ressamlar tarafından kullanılan ana referanslardan biri, bu tarz çalışmalar için üretilmiş mankenlerdir. Manken kullanmak, canlı model üzerinde çalışmaya başlamadan önce belirli bir duruşun temel form bilgisini edinmenizi sağlar. Manken, uzun süre verilmesi zor bir poz üzerinde çalışırken de işe yarar.

84_n   dinner_by_paulabevilacqua

Uzamsal mekan bağlamında yer alan kütle ve hacim illüzyonunu oluşturma yeteneği, görebilen gözün ölçütüdür ve yalnızca anatominin altta yatan temel formla bağlantısını kavrayabildikten sonra başarılabilir. 

 2014-01-25 16.24.59   2014-01-11 17.17.43 

 k     mm

RAKURSİ

Rakursi bir insan figürünü ya da bir nesneyi perspektiften çizmektir. Özünde basit bir prensip vardır: bir nesneyi ne kadar uç kısmından görürseniz o nenenin yanlarını o derece az görürsünüz. Rakursi, bilgimize dayanarak değil, gözlerimize dayanarak çizmemizi gerektirir. Uzun ve zayıf bildiğiniz birini basık çizmenizi gerektirebilir. Elbette işiniz bittiğinde çiziminiz doğru görünecektir. Fakat çizim sürecinde yanlış giden bir şeyler var hissine kapılabilirsiniz

 Resim1b     18_n (15)

Rakursi uygulanmış şekiller genellikle tuhaf görünürler. Ölçüm metotlarının hepsi, başta orta noktayı bulmak üzere, uçtan uca çizimlerde muazzam kolaylık sağlar. Rakursi uygulanmış bir figürün orta noktası hemen hemen hiçbir zaman tahmin ettiğiniz yere denk gelmez. Figür çiziminde rakursi kaçınılmaz bir olgudur. Neredeyse her pozda kolun, bacağın veya gövdenin bir kısmı rakursi görünümündedir. Ölçümleme metotlarını kullanarak bu kısımları ikna edici biçimde çizebilirsiniz. Rakursi problemlerini becerilerinizi ve cesaretinizi sergileyeceğiniz fırsatlar olarak göreceksiniz.

Uç-görünüm çizimlerinde çeşitli doğrultularda uzanmış figürlerle dolu bir kumsalı düşünün. Uzaydan veya bir binanın üçüncü katından tepeden görünüm çizimlerinde, veya yerden yukarıya baktığınızda modelin size yakın parçalarında rakursi kaçınılmazdır.

Hızlı şekil çizimlerine başvurabilir ve zaman alıcı ölçümleme metotlarından vazgeçebilirsiniz. Daha zor rakursi problemleriyle uğraşmak isterseniz uyuyan bir arkadaşınızı çizmek veya Ustaların rakursi çizimlerini aktarmak iyi bir deneme olabilir.

Bir insanın çizim tarzı el yazısı kadar bireyseldir. Hangi çizim aracını kullanarak olursa olsun, resim yapma sürecinden keyif almaya bakın. Kendi tarzınızın ortaya çıkması için tekrar tekrar pratik yapın, sürekli ilerleme kaydetmenin tek yolu budur. Çalışmalarınızın doğru yolda olduğunu anlamanın-değerlendirilme yollarından biri sizi bu konuda geliştirecek resim kurslarına katılmaktır.

rakursi    rakursi2  rak

Kısaltım (Rakursi): Resim sanatında ya da doğada kaçış çizgilerinin başlangıçları ile kaçış noktası arasının kısa olduğu görünüştü. Tek bir figürün ya da nesnenin, derinlik duygusu verecek şekilde betimlenmesi anlamına gelen terim, derinlik duygusunu yanılsama yoluyla yaratması açısından bir perspektif türü olarak kabul edilir. Kısaltımda, betimlenen nesneye ya da figüre belli bir uzaklıktan ya da alışılmadık bir açıdan bakıldığında ortaya çıkan biçim bozmalar yumuşatılarak tuvale aktarılır. Örneklerde gördüğünüz gibi yatan bir insanın ayak ucundan bakıldığında, ayak parmakları ucunda dizleri, dizlerinin hemen üstünde de göğüs ve çenesi görülür. Kısaltımı kullanan sanatçı, ayakları göründüğünden küçük, başı da o oranda büyük vererek biçim bozmalarını yumuşatır.

Sanat tarihinde kısaltımın en iyi bilinen örneği Mantegna’ nın Ölü İsa adlı kompozisyonudur.

yyyyyy   kk

Çiziminizde duyguyu, uyumu, gerilimi ya da mekân, hacim, hareket, ışık, leke, doku gibi görsel kavramları yansıtmada, içerik kadar renk ve biçimin ilişkisi de önemlidir.

Karakalem desenin başarılı olması formların doğru görülmesinden başka kalemin ton değerlerinin tümünün deseninizde bulunmasından geçer. Bir enstrüman 24 nota çıkartabiliyorsa, 5 nota ile yapacağınız müzik biraz cılız olacaktır. Normal ışık şartlarını yansıtan bir desende, aydınlık ve karanlık alanların arasında belli sayıda gri bulunmakla birlikte, bu aydınlığın kağıt kadar beyaz, karanlığın da kaleminizin en koyu tonu kadar karanlık olması resminize tonal doygunluk (kontrast) kazandırır. Formları tespit ederken çizdiğiniz konturların koyuluğu desenin geneline yansıtılmalıdır.

Sınavlarda, resminizi teslim etmeden önce ilk değerlendirmeyi kendiniz yapmalısınız. Görsel tasarım öğeleri ve bu başlıkta değinilen bilgiler ile doğru Uygulanmış resminiz; sınav hazırlığı sürecinde verdiğiniz emeklerinizin karşılığı olarak size geçerli not olarak, olumlu dönecektir.

Öncelikle atölye öğrencilerime, tüm sanatçı adaylarına Yetenek Sınavlarında başarılar, iyi şanslar dilerim.

———-

*Resim.İş Eğitmeni.

Kaynakça: Temel Sanat Eğitimi: Algı Eğitimi ve gelişimi- Görmeyi öğrenmek KARAKALEM TEKNİĞİNE başlangıç: BAKMAK, GÖRMEK, ANLAMAK ve ÇİZMEK  http://resimkursu-karsiyaka.blogspot.com.tr/p/egitim.html

Çizimin Temelleri – Bert Dodson

Geleceğin Ressamları için ANATOMİ – Tom Flint

ÖLÇÜ ALMA-görmenin yöntemleri” üzerine 3 yorum

  1. Çok yararlı oldu.özellikle orta noktayı bulmak sözü,belkide bu söz benim resimde hayatımın dönüm noktası olacak.çok tşkler

Yorum bırakın