NÜ Resmi Görmek

GörselDil Sanatevi-Ustalardan Akademik Desenler

DİN, FELSEFE, SANAT, BİLİM VE TEKNOLOJİ disiplinleri konusunda, yolunu kaybedenler: Yemek öncesinde yapılan bir şükran duası gibi..paylaşım albümlerimi lütfen desturla açınız, zihinsel kilitlerinizi kırarak/sanatsal mantıkla bakınız. Yapılan her şey insanlık içindir, fikri ve yüreği açık tutmalı. sizde olanların hepsi benden. 

Nü formları görme konusuna kısaca değinerek, çıplak resimlere toplumsal genel kabul-ön yargılama ile beşyüz yıllık temrin-tekrar değerlendirmeleriyle katagorize ederek bakanların arkaik dönem endişelerini, bakış açılarını, içsel alternatiflerini zenginleştirmelerinde yardımcı olabileceğimı umarım., Gerçeğe açık/teslim olan Hanif gözüyle. Tiyatro deyimiyle dördüncü duvarların yıkılması dileğiyle… Okuyup, seslendirelim naçizane.

Nü SANATI GÖRMEK -nasıl bakmalı?-

Nü Sanat Nedir Plastik Sanatlarda, Temel Sanat Eğitiminde yeri ve gelişimi

Bilindiği gibi, insanı çevresi ile etkileşimi, seçkileri zenginleştirir ya da yoksullaştırır. Resimle olan iletişim de benzer süreci izler. Görsel alemle yakınlığımız arttıkça bunları daha başka tarzda görecek hâle geldiğimizi fark ederiz. Nü çalışmalarda çıplaklık porno demek değildir. Sanatçının vereceği mesajın niteliği ve anlamı her türlü cinsel dürtüyü aşar. Tuvalde insan formunu işlerken cinselliği çağrıştırma, veya teşhir gibi bir niyeti yoktur. Beden dilindeki tavır, duruş, bakış, duygular anlamlandırmalıdır. Görsel sanatlara karşı kalıtımsal yolla edindiğimiz duyarlığı geliştirmek için önce görmeyi, bakmayı değil, görmeyi öğrenmeliyiz. “Bakmakla görmek, gevezelik etmekle konuşmak gibi ayrı şeylerdir. Bakmak demek nesnelere, olaylara, durumlara bir otomobilin çarpmasından korunmak, gazete haberlerini okumak, ya da televizyonda eğlenmek için gözlerimizi dışarı çevirmek değildir. Bakmak, her gün yürüdüğümüz sokağın fotoğrafını görünce tanıyamamak, yalnız vitrinlerini görüp, binanın içine girememek demektir. Genellikle, görecek yerde baktığımız içindir ki, konuyu oradaymış gibi anlatmakta güçlük çekeriz. Çoğu kimse yalnızca bakar ve görmez.

Görmeyi öğrenebiliriz. Nasıl görmek gerektiğini öğrenmek için, yapacağımız şey, görsel biçimlere kendimizi alıştırmaktır. Görsel imgeler dünyasında bakılan resimde neyi görmek gerektiği ve nasıl görmek/ Nü Sanatı Görmek gerektiği konusunda güvenli ve içten görüş deneyim ve bilgisini, yalnız kişisel deneyimlerimizle sağlayabiliriz. Görsel alışkanlığımız arttıkça sanatçının yarattığı görsel biçimden duyduğumuz zevkte o nispette büyür. Bununla birlikte, bu zevki, sanatçının ifade ettiği düşüncenin bizdeki tepkisiyle karıştırılmamalıdır. Savaşın yıkıcılığına karşı olan bir yağlıboya resim, aynı şeyleri hissettiğimizden, bizde de şikayet duygusu uyandırır. Garip bir heykel, sevilen bir roman veya tarih kahramanını canlandırdığı için hoşumuza gidebilir. Bu gibi zihin uyarılmaları karşısında tepkimiz doğaldır. Ancak aldığımız zevkin, sanatçıdaki düşünceye giydirilmiş biçim yapısı dışında, sırf o fikre karşı kişisel bir tepkiden oluşup oluşmadığını ayırt edebilecek yeterlilikte dürüst ve uyanık olmalıyız. Böyle tepkiler görsel alışkanlığımızdan gelmez, değişik konularda, önceden edinilmiş kavramlardan ileri gelir. Bir eserdeki fikirden aldığımız uyarı, bu kavramlarla şartlıdır.

Konuya bilim ve sanat felsefesi açısından bakarsak: “Duyum, duyular, algı, duygu ile algılamak gibi anlamlar taşıyan estetik, mantığın ikiz kardeşi veya duyulara dayalı bilgilerin mantığıdır” der estetiğin kurucusu Alman filozof /Alexander G. Baumgarten.

Felsefenin içinde üç temel normatif bilim vardır. Bunlar doğruluk temeli üzerine kurulmuş mantık, iyilik temeli üzerine kurulmuş Ahlak ve güzellik temeli üzerine kurulmuş Estetiktir. Toplumsal ve tarihi varlık alanımızla etkileşim içinde olan insanlar olarak, yaşamı anlama ve anlamlandırırken öznel bakarız. Bir toplumsal olayı, bilim ve sanat açısından farklı tarzda ele alırız. Sanat/estetik (sezginin ifadesi, sanat felsefesi) alanındaki yaklaşımlarda temel sorun ön verili toplumsal YARGIdır. Yargı; var olan ve olmayan doğru veya yanlış olan şeyler üzerine ileri sürülen ifadelerdir. Sanat objesi olarak bir nü resme bakarken, çıplaklık anlayışından yola çıkıp toplumsal-ahlaksal değerlendirmeler yapmak yanlıştır. Çünkü Nü resimde insanın bedensel hareketi, anatomi gözetilen çıplaklığı estetik açıdan ele alınır. Erotizm ve pornografiyle karıştırmamak gerekir. Bu üç kelime içerdiği anlamlarla birbirlerinden farklıdır. Bilgisel yargılar, doğru-yanlış mantığına göre incelenen objektif yargılardır. Anlamları farklı olan bu üç kelimeyi bildiğimizde yargılamayı doğru yapacağız demektir. Estetik yargılar sübjektif-kişiye hastır ve doğru-yanlış mantığı ile değerlendirilemez. Estetik bir nü çalışma, bir ahlak veya bilgi yargısı değildir. O zaman bu sanatsal nesneye bakarken bilgiyle ve estetik anlayışındaki sezgiyle mi yoksa çıplaklık anlayışımızdaki genel kabul-ön yargılarla mı gördüğümüzün ayırdına vardığımızda anlaşmış olacağız. -Nurşen Görşen, Görsel Sanatlar Eğitmeni

Yararlanılan Kaynak: NudeArt