İMGESEL İPUÇLARI /Atölye

BİLSEM SINAVLARI için ayrıntılı bilgi-tıklayınız. 

https://nursengorseldil.wordpress.com/gorus-gelistirme-egitim/resim-bilgisikompozisyon-yontem/

AGSL ve GSF Yetenek Sınavları farklı aşamalardan oluşur ve her biri için özel hazırlık gerekir. Sınav hedefi ile kış ayları boyunca çizim tekniklerini öğrenip görüş geliştirdiniz, hazırlandınız. İmgesel kompozisyon çizimleri yetenek sınavlarının temelini oluşturur. Çizim yeteneği ile tasarım ve hayal gücü gerektiren  imgesel çalışmak için, çıkmış olan soruları inceleyin ve bu konuları, süre gözeterek çok sayıda pratik yaparak çalışın. Ancak bu şekilde istenilen okulun bölümünde öğrenci olunabilir. Bu tür sınav açan okullar gerçekten yetenekleri arıyor, bünyesinde gerçekten emek vermiş, hak etmiş öğrencilere yer vermeyi hedefliyor. Her okul farklı tarza sahiptir ve sorularında genel anlamda aynı havayı hissetmek mümkündür. Daha önce sorulan soruların incelenmesi de bu nedenle önemlidir. Size referans oluşturacak önceki dönemlerin konularını bilir ve çalışma yaparsanız. Sınava girdiğinizde okulun sizden  tam olarak ne istediğini kolayca anlarsınız. Siz yeter ki gerekli özeni gösterin ve başarı hedefi ile doğru bir çalışma süreci ortaya koyun. Mutlaka emeklerinizin karşılığını alır, hayallerinize kavuşursunuz. Özel yetenek sınavları korku uyandırmaktan ziyade kolaydır, rahat ve kendinizden emin olun, başarı parmaklarınızın ucunda. Hem görsel hafızanızı hem gördüklerinizi nakletme yeteneğinizi geliştirdikten, yeni tüyolara ve çalışma önerilerine açık olduktan sonra başarı sizindir. Bu, ne kadar çok pratik yaparsanız o kadar çok sınava hazır olacaksınız demektir, pratiklerinizi arttırın. Planlı-programlı çalışıp, çıkmış soruları takip ettiğiniz ve çalışmalarınıza önem vererek özen gösterdiğiniz sürece bir engel ile karşılaşmadan geleceğinizi  kendi ellerinizle kurarsınız. Sınavda  konuyu Hayal edip görselleştirmek için, konuyu iyi anlayın, soru içeriği hangi çağda geçiyorsa kıyafetleri, eşyaları vb. çağa uygun düşünün. Kurgularken ilk aklınıza geleni eleyin, farklı bakış açıları yaratın.  Jüri sizden ne istiyorsa onu verin örneğin 3 figür istiyorsa dördüncüyü çizmeyin. Zamanı verimli kullanın, süresinde bitirip teslim etmeniz gerektiğini unutmayın, başarılı bir çizim ve en başarılı kompozisyonu ortaya çıkarın. Hem kompozisyon hemde karakterlerin detayları sizin yaratıcılığınızın kontrolüne bırakılır, temel hedef budur; yaratıcılığın ne ölçüde hangi sonuçlar ile değerlendirildiği  ayırt edici özellik olarak ortaya çıkıyor. Başarılı sanatçıların yetişmesinin ilk amacı olarak ülkemiz için büyük önem taşıyor. Özen ve dikkat sayesinde sizler de başarılı sanatçılar arasında yer alabileceksiniz. Tek yapmanız gereken kararlı olmak, ne istediğini bilmek ve çalışkan olmak.  Onun için bilgilendirme tekrarlarımdan lütfen sıkılmayın…

Resim1Ufkunuzu açacak romanlar, çizgi romanlar okuyarak (Enki Bilal’in, Gibrat, Neil Gaiman, Sandman’ın dizi çizgi romanlarını, Conan, Blacksad vb. anatomik çizimli kitapları) güncel sanat hareketlerini takip ederek, her şeyi gözlemleyerek, usta ressamların resimlerini, imlerini inceleyip, işleme yöntemlerini öğrenin. Öğrenme durumları uygulamayla kalıcı olur, bol pratik yapın.

Ekim –Şubat ayı sürecinde, doğru çizimlerle realist tasvirin gelişmesi için resmin kurulma safhalarını eğitim tekniğinin yöntemlerine göre öğrendiniz, objeleri, cansız, canlı modellere bakarak uyguladınız. Nesnelerin biçimsel yapılarını öğrendiniz. Natürmort/düzenek ve tors desenlerini yaparken genel formu-bütünü görüp önce kâğıt üzerine ölçü alarak yerleştirdiniz. Kağıt merkezine ve size en yakın objeden başlayarak önce bütün sonra ayrı-ayrı bölümlerin kurulması yöntemi ile çalışmanızı desen teknikleri aşamalarıyla, perspektif kurallarına uyarak yerleştirdiniz, etütlediniz. Hızlanma eskizleri çalıştınız. İnsan figürü ve portre çalışma aşamalarında doğru görüşle çizilmiş örneklere bakarak gözlem hafızanızı-görüşünüzü geliştirdiniz. Hafızanıza yerleşenler sizde imge -imaj arşivi oluşturdu. Şimdi imgesel resim yapmaya hazırsınız. Hafızanızı arttırmak için sınav tarihine kadar hızlandırılmış turlarla, canlı Modelden resimle beraber düzenek ve imgesel resimler temelinde desen resmin kurulma aşamalarını ve yaratıcılık kabiliyetinizin gelişmesini, çalışarak kendiniz sağlayacaksınız. (çalışmalarınız resim değil desendir. Resim ve desen sözcükleri anlam olarak birbirinden farklıdır: resimde renk vardır, desende renk algısı olmaz ışık- gölge olur, bol çizgi ve kontrastlar, çizgide baskısal özellikle tonlama olur. Güzel sanatlar fakültelerinin Resim Bölümleri ve Eğitim Fakültelerinin Resim.İş Öğretmenliği Bölümleri desen dışında renk bilgisini de sınarlar.)

Öncelikle verilen konuda tam olarak ne istendiğini belirleyin. Mesajı en kısa yoldan anlatın. Öğrendiğiniz Kompozisyon ilke ve kurallarına uyarak eskizinizi tasarlayın; zıtlık, büyük-küçük ilişkisi, bütünlük, ritim, perspektif, denge, ışık-desen teknikleri gibi. Zıtlık ilkesinde örneğin; bir figürünüz yaşlıysa diğeri genç-çocuk, bir kadın varsa bir erkek, biri zayıfsa diğeri şişman, biri oturuyorsa diğeri ayakta, ön – arka plan gözeterek perspektif kurallarıyla çizerken, çiziminizde yatay – dikey –diyagonal hareketleri gözeterek yüzeyde düzenleme yapın.

Kağıdınızı, konuya uygun olarak dikey ya da yatay tutun ve 3 e bölün: 1-yer çizgisi,2- ufuk çizgisi, 3-konunun geçtiği alan. Sahneniz kağıt yüzeyidir, oraya nereden bakacaksınız=Görme-izleme noktanızı seçin, nerede durduğunuz-nereden baktığınız önemlidir, ufuk çizgisini gözetin. Yerden böcek gözüyle yukarıya mı, balık, çiçek gözüyle mi, uçaktan aşağıya mı, 5. kattan aşağıya mı, karşıya mı nereye, nereden bakıyorsunuz? Görme noktasından eşya-figür-mekan nasıl görünüyorsa öyle tasvir edin. Sahneye giriş-Çizime izleme noktasından başlayın, yüksekliği ve genişliğini tespit edip geometrik olarak özneyi ön plana koyarsanız diğer formları şematik yerleştirirken ölçülerinin doğru bulunmasında Özne referansınız olur. Obje ve Figürlerde Anatomik yapı bilgilerinizi kullanın. Eşyaların büyüklüğü, formu, yakında ve uzakta olması resim yapanın görme noktasına göre değişir. Aynı ölçüdeki eşyaları yakında büyük ve ayrıntılı-dokulu, uzakta ise küçük ve fluğ görürüz, Obje, figür ve mekanda perspektif kuralları esas alınarak çizim yapılmalıdır. İmgesel sınavında büyük figürler anatomiyi ayrıntılı gösterdiği için daha fazla puan alabiliyor. Figürü büyük çizdiğinizde kâğıdın büyük kısmı dolmuş olur ve kullanmanız gereken resim alanı küçüldüğü için çalışmanız daha kolay bitirilir. Kâğıdınızı konuya uygun yatay veya dikey tutarak kadrajınızı belirleyin,  kapalı ya da açık kompozisyon uygulamasından birini seçip, konudaki özneyi -büyük figürü- resim kâğıdınınız ön planına-en ön tarafına yarım ya da tam büyük bir insan yerleştirerek kompozisyon merkezini belirlemiş olursunuz. Çalışmanızı araştırma çizgileriyle kalemi bastırmadan hafif tonla tasarlayın. Görme noktası ve hattı belirlenmiş olan kompozisyonunuzda oran-orantı-perspektif, ışık-gölge gözeterek özneyi diğer yardımcı figürlerle ilişkilendirin. Ön çalışmalarınızla, karakterler, tiplemeler, beden dili hareketleri, hayvanlar, taşıtlar, araçlar vb. Ev-sokak ekipmanlarınızın imgeleri-imajları, sınav hazırlığı çalışma sürecinde belleğinizde yer edip hazır olacağı için kadrajınızı düzenlerken zaman kaybetmezsiniz.  Sınavlarda belleginizde hazır olan imajlardan yararlanırsanız, şunu nasıl çizecegim kaygısı olmaz ve düşünerek zaman kaybetmezsiniz. Çiziminizi kagıdın üst kısmından başlayarak alta doğru tonlayın, en koyuları netleştirin (yere basan-bakan çizgiler, açılar ve gölgeler).

Işık kaynağını (güneş, ay, mum, lamba) ve ışığın yönünü belirleyip ışık tonlamalarıyla gölgelendirin-tarayın. Işık kaynağının durumunu netleştirdiğinizde resimde gölgenin ölçeklerini tespit etmeniz mümkündür. Işık kaynağının üç karakteristik durumunu önden, yandan ve arkadan düşen ışığa dikkat etmeniz gerekir, örneğin güneş ışığı izleyiciden sağda ve solda olduğu zaman gölgenin yönü sekil düzlemine paralel olur.

Çizgi, leke, doku desen tekniğine dikkat ederek çizdiğiniz resminizde; ön planda canlı, koyu ve dokuyu gösteren ayrıntılı formlar, arka planda ayrıntısız fluğ görüntüler olmalıdır. Resminizi teslim etmeden önce kâğıdı kendinizden uzaklaştırarak çizimlerinizi kontrol edin.

*ekli Görselleri dikkatle incelediğinizde, konuya daha çok hâkim olacaksınız.

*İmgesel çalışmalarınızda size yardımcı olacak, iç-dış belli mekânların içinde hareket halinde karakteristik insanlar çizin, eskizleyin. Örnek; laboratuvar, ampul takan adam, hayvan sevgisi, bir rüyanız, ev taşıyan-eşya taşıyan insanlar, dikkate dayalı anlık hareketlerin çizilmesi istenebilir. otogar (otogarda otobüs bekleyen bir aile), lokanta (lokantada yemek yiyen bir aile, banka içi, pazar yeri, inşaat alanı (inşaatta çalışan işçiler), şantiye, otobüs durağı (durakta bekleyenler), market alışveriş, otobüs içi (otobüsle yolculuk yapanlar), plaj, piknik yapanlar, tren istasyonu, yeraltı treni, metro, tramvay, liman, havaalanı, sergi salonu, müze, cafe, mutfak, salon, banyo, köy çeşmesi, yaşadığınız sokak, uzay boşluğunda bir balon…ve benzerleri.

2 noktalı perspektifle mekan düzenleme örneklerimiz:

2noktalımekan

2noktalı

Kağıt yüzeyinde sınavda verilen konuya uygun perspektif sahne düzenlerken, konunun öznesini ön planda diğer figürlerle, eşya, taşıt vs ile ilişkilendirin ve ön-arka plan mekanı kurun.

resimkurguresim1persp

resim1ppresim1hd

resim1bakisresim1dis

resim1golge

FİGÜR KOMPOZİSYON Figurden yola çıkarak, birbirleriyle ilişkilendirilmesi:

2-3a4604badb

5-203d447a505-5318671948

11-9954cee69b19-30c93dd7f5

29-4fda20327613-8c6827a33b

29-ee566d091a

https://nursengorseldil.wordpress.com/kaynak-kitaplar/gecmis-yillarin-yetenek-sinavi-sorulari/

https://nursengorseldil.wordpress.com/kaynak-kitaplar/gecmis-yillarin-yetenek-sinavi-sorulari/2012-2013-yili-yetenek-sinavlarinda-cikan-sorular/

https://nursengorseldil.wordpress.com/kaynak-kitaplar/gecmis-yillarin-yetenek-sinavi-sorulari/onerilen-sorular/

  • DESEN ÇİZMENİN KOLAY YÖNTEMLERİ İÇİN ORAN ve ORANTI BİLGİLERİNİZİ HATIRLAYIN:
Realist tasvirin gelişmesi için resmin kurulma safhalarını eğitim tekniğinin yöntemlerine göre öğrenerek, desen tekniğinin belli aşamalarını ve perspektif kurallarını öğrenerek gerçekleşir.
DESEN NEDİR? Desen, formu görme tarzıdır-yöntem. Desen doğrudan renkle değil çizgiyle ilişkilidir. Çizgi resim.
Desen resminde örnek ustalar: 1- Çizgi (Matisse, Klee) 2- Ton (Rembrandt) 3- Çizgi + Ton (Avni Lifij) (Ton: Işık ve gölgenin leke ile ifadesidir.)
Resmin temeli desendir. Renkler, ışık ve gölgeler, tablonun genel yapısı, kompozisyonu bu temel üstüne kuruludur. İyi desen çizebilmek, desenin işlevinde yer alan çizgi, hareket, denge, hacim, oran, form (şekil) ritm, kompozisyon, perspektif, ışık ve renk kavramlarının öğrenilmesiyle sağlanabilir. Desen çizerken, önce incelemeli, görmeli öyle çizim yapılmalı daha sonra ayrıntıya geçilmelidir. Ayrıntıya geçerken bütün ile parça ilişkisi kurulmalıdır. Yüzeyin hareketinden hacim kavramı doğar. Eni, boyu, yüksekliği olan her canlı varlığın hacim kavramı vardır.
RESİMDE ORAN: Bir cismin eni ile boyu arasındaki farka oran denir. İnsan resmi yaparken vücut parçalarının birbirine olan oranına dikkat edilmelidir. İnsan resminde baş birim olarak alınır. Diğer vücut parçaları bu birime göre değerlendirilir. Resim çalışmalarında baş birim olarak kabul edilir ve yetişkin insanda baş vücudun yedide biri (ya da sekizde biri) kadardır. Erkekte omuz genişliği, baş genişliğinin iki buçuk katı, kadında iki katıdır. Elin uzunluğu yüzün uzunluğu kadardır. İki elin büyüklüğü de yüzün büyüklüğünü verir. Ayak büyüklüğü ise baş uzunluğu kadardır. Her iki kolun yanlara uzanmış hali o kişinin boyu ile aynı ölçüdedir. Omuzdan dirseğe, dirsekten bileğe kadar olan uzunluk birbirine eşittir. Aynı şekilde kalçadan dize, dizden ayak bileğine kadar olan mesafeler de birbirine eşittir. Eller aşağıya doğru uzatıldığında parmak uçları diz ile kalça arasında tam ortaya gelir.
BAŞ ÖLÇÜLERİNDE ORAN:  Gözler başın tam ortasında yer alır. İki göz arası bir göz uzunluğu kadardır. Karşıdan bakıldığında göz ile kulak arası bir göz genişliğine eşittir. Alın, burun, burunla çene arası aynı uzunluktadır. Kulak, burun hizasında ve burun büyüklüğündedir. Ağzın genişliği iki göz bebeği arası kadardır. Ağız, burunla çene arasındaki uzunluk üç parçaya bölündüğünde burundan itibaren ilk parçanın bittiği yerdedir. Bazı değişik yönlerden görünüşü bu ölçüleri değiştirir.

İNSAN

İnsan karakterleri, beden dilleri, duygu ve yüz ifadeleri, meslekler, araçlar, taşıtlar, çağa uygun kıyafetler, mekanlar vb. çizimlerin belleğinize yerleşmesi için pekiştirme çalışmaları yapınız.

ÖRNEK İMGESEL SORULARI ve ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ: imgesel sınavlarında çıkmış, benzerleri çıkabilir sorular.

  • 5 dakika gözlemlenen, model, düzenek ya da fotoğrafı aktarma:  Sınavda, görüşünüze sunulan bir canlı modeli, objeleri ya da verilen bir fotoğrafı belirli bir süre örneğin 5 dakika dikkatle gözlemlemeniz istenir ve süre bitiminde model kaldırılır. Belleğinizde kalan görünümün desen-imgesel teknik bilgilerinizle, verilen süre içinde aktarmanız istenir.
  • karşınıza belli objeler koyup, hayali objeleri eklemeniz ya da 1 kavram 3 obje  verip çağrışımlarınızı çizimle yansıtmanız istenir. Yaratıcı imgelemlerinizi arttırın.

(İmgesel Desenler: Şahsenem Nur Altıparmak – 2016 DEÜ Birincisi, Marmara Üniversitesi Resim Bölümüne dereceyle girdi. Ali Kanal, Yiğit Yılmaz, Merve Koç DEÜ Heykel B. dereceyle kazandlar — Neşe Ünal, Nuran Çolak DEÜ Moda Tasarım B. okul birincisi — Ceren Burunsuz İMA. Hilal Durmaz Ekonomi Ü. Moda Tasarım B.— Zeynep Yağmur Bodrum Ü. Resim B. –Neslihan Çakırlı, Tenzile Durmaz Eğitim Fakültesi Resim Öğretmenliği B.—Arca Yalçın, Resmiye Simge Güleryüz, Umut Tarba Işılay Saygın AGSL Birincileri)

  • gorseldil-imgesel115 Canlı model desenden yola çıkarak, imgesel çalışma: Modelin beden dilini, ifadesini dikkatle gözlemleyerek, sahnenizi kurun. model deseni kağıdınızın uygun gördüğünüz yere çizin ve arka plan mekanı kurgulayarak tamamlayın. (Çalışma: Neslihan Çakırlı- DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Resim-İş Öğretmenliği Bölümünü kazandı.)
  • “Konu” dan yola çıkarak kurgulama: Sınavlarda paragraf veya kavram konular verilebilir. Konuyu iyi anlamak için tekrar okuyun, konuya uygun sahnenizi, daha önce hazırlık-ön çalışmalarınızla belleğinize kaydettiğiniz hazır imajlardan yararlanarak tasarlayın, önce eskizini çizin, çalışmanızı bitirin. Unutmayın ki zamanla da yarışıyorsunuz. Verilen sınav süresinde çalışmanızı bitirebilmek için formunu hatırlamadığınız imajları çizmeye çalışmak size zaman kaybettirir, bitmeden teslim edilen yarım çalışma elenir; hazırlık çalışmalarınızda beyin arşivinizi geliştirin. 
  • Grafik Tasarım Bölümü imgesel soruları:

Desenler; Caner Özkan-DEÜ ve Anadolu Üniversitesini dereceyle kazandı.

Grafik bölümü imgesel tasarım sorularında genellikle reklam çalışmaları-afişleri- üzerinde durulur. Örneğin sloganı ile birlikte diş macunu ve diş fırçası markası verilir, afiş tasarımı yapılması istenir. Bu durum, verilen belli ögeler ile sizin yaratıcılığınızı  kullanmanızın istendiğini gösterir. 1 litrelik ABC markalı bir meyve suyu kutusu alana ENFES marka gofret hediye şeklindeki slogan için afiş tasarımı, herhangi bir gazetenin promosyon afişinin tasarlanması şeklinde sorulardır. Logo ve Amblemleri sizin tasarlamanız gerekir. Rakiplerinizi geride bırakmanız için sizden başarılı logo ve amblem tasarımları beklenir, temelde ise dikkat çekici bir afiş sunmanız istenir. Kağıdın tamamı afiş alanı olarak kullanılırken, gazeteyi temsil eden görselin kullanılması da zorunludur. “…. den büyük fırsat! 30 kupona 3 armağan!” sloganı da istenir. Hediyelerden biri olan Orhan Pamuk’un MASUMİYET adlı eserinin orijinal kapağını hatırlıyorsanız o şekliyle, hatırlamıyorsanız yeni kapak tasarımınızı afişte göstermelisiniz. Diğer hediyeler ise İpana diş macunu ve klasik cam şişede Cola dır ve yine tasarımları yapılarak afişte yer almalıdır. Birden çok objenin tasarımı ve kompozisyon içine yerleştirilmesi ile çeşitli yeteneklerinizi bir arada gösterme, yaratıcılığınızı konuşturma fırsatı yakalarsınız.

  • Moda Tasarım Bölümü, soruya uygun yöntemler:

Desenler: Ceren Burunsuz İMA, Hilal Durmaz ve Elif Aleyna Ünal İzmir Ekonomi Üniversitesini dereceyle kazandılar.

Devlet üniversitelerinde olduğu gibi, özel üniversitelerde de bütünü görerek kağıda yerleştirme, ölçü, oran-orantı, anatomi, perspektif, ışığın yönü, doku, yaratıcılık vb. gibi desen tekniklerine dikkat ederler. Görsel algılama düzenek çalışması veya okulun uygun gördüğü şekil yeteneği testinden sonra son aşama sınavında, verilen renkli-dokulu fotoğrafla ilişkilendirip hazır bir resimdeki modele kıyafet giydirilmesi, kolaj tekniğiyle tasarlanması istenir. Devlet üniversitelerinde 2, 3. aşama son sınavda imgesel tasarım sorulur. Örneğin, podyumda bir modacı yanında 2 mankeniyle seyircilere selam verirken. Mekan podyum, mankenin birinde tafta, diğerinde örgü kıyafet dokusu istenir.

  • Tekstil ve Moda tasarımında beklenenler hem tekstil hem modaya ilişkin detaylar içerir. Bölüm kumaşlar ve dokuları ile birebir ilişkili olduğundan imgesel sınavlarda bu detay üzerine kuruludur. Örneğin bir kız çocuğunun odası ve odada yatağın nevresimini değiştiren anne. -Canlı manken üzerinde prova yapan terzi, mankenin üzerinde dantel ve tülden oluşan elbise var. -Bir moda evinin atmosferi ve burada çalışan insanların malzeme ve dekorasyon detayları ile birlikte çizilmesi. -Defileden kesitler. -Kumaş mağazasında 3 top kumaşı müşteriye gösteren tezgahtar gibi. Detayları özgün şekilde siz netleştirseniz de, temelde kompozisyon belirtilmektedir ve sizden belirli kadraj içinde çizim yapmanız istenir; ekose gömlekli bir erkek satıcı, saten elbise giymiş bir kadına kürk denetiyor.  -Parlak kumaştan kostüm diken terzi gibi benzeri sorular gelebilir.

Yorum bırakın