ÖN NOTLAR


 

GÜZEL SANATLAR ALANINA GİRMEK İSTEYEN ÖĞRENCİLERİMİZ İÇİN SANAL DESTEKTİR 

AÇIK KAYNAK-SINAV ODAKLI DERS VİDEOLARI

BİLSEM RESİM, GÜZEL SANATLAR LİSE VE FAKÜLTELERİ YETENEK SINAVLARINA, YURTİÇİ ve YURT DIŞI PORTFOLYO HAZIRLIK –  İNTERAKTİF DESTEKLİ AKADEMİK ÇALIŞMA: 0505 7592626 – 0532 6681623

Görsel sanatlar alanı: ÖNSÖZ’ü okuyunuz.

Aktif, akıcı ve geniş bir hayal gücüne sahip olan, resimleri derinlik ve parçalar arasında uygun oranlar kullanarak planlayan, nesneleri ve ortamları ayrıntılarıyla algılayıp çeşitli malzemelerden değişik tasarımlar yapan, özgün tasarımlar üretebilecek potansiyele sahip olan öğrencileri ifade eden alandır. Yetenek sınavlarında öncelikle istenen; farklı düşünebilen, çizimlerinde yaratıcı düşüncelerini gösterebilen çocuklardır. Sınav odaklı Özel kurslarda (hobi renkli resim çalışmaları değil) sınav ölçütlerini gözeterek, desen/çizgi resim tekniklerini ve düşlediğini/kurgusunu kâğıda nasıl aktaracağını öğrenirler. Çocuğunuzu kursa gönderemiyorsanız, kaynak sitemde yer alan linklerden ders videolarını online ders yapar gibi izletip uygulamaları yaparak-yaptırarak DOĞRU görüşünü geliştirebilirsiniz. Bilsem, GSL ve GSF Yetenek Sınavları için uygulanan desen yöntem ve teknikler aynıdır, değişmez. Orta ve Lise öğrencileri görüşlerini geliştirirken bir, iki, üç.. beş noktalı, eğri artistik perspektif uygular. İlkokul Öğrencisi için bir noktalı perspektif yeterlidir. Teknik bilgiler anlayacağı şekilde basitleştirerek anlatılır çocuk yaşına uygun çizer. ÜZ çocukların algıları açıktır. Uygulama yaptıkça görüşleri gelişir. Yaratıcı kurgulamalarını geliştirmek için GSL, GSF ders videolarını da izletin; sınav soruları benzerlik gösterir.

Yetenekli öğrenciler yaratıcı düşünebiliyor ancak düşüncesini kağıda/sahnesine aktarmada zorlanıyor. KARAKALEM TEKNİĞİNDE; perspektif bilgisiyle, doku ve ton değerleriyle, objede ve figürde boy/oranlar, etüt-detay çalışmaları, oranlar ve yüzeyin kütlesini gözetip kağıda serpiştirme, sıralama yapmadan düzenlemeyi (kompozisyon) kağıdı doldurmayı öğrendiğinde teknik gelişmesi sağlanı. Sanatçı Adayları, çizimlerinizde evren çekim teorisini gözeterek yüzeyin kütlesini doğru görüp, her varlığın kaçış çizgisini görerek doğru çizimler çıkarmak için; Artistik perspektif ile sahne tasarlayın (olayın geçtiği yer) Sahne içinde farklı noktalar alarak, obje ve figürlerde çeşitli duruşlar yaratın. İç-dış mekân çizimlerinizde ve figür hareketlerini doğru gösterebilmenizde yararlı bir tekniktir.

-Görsel algıya dayalı sınavda karşınıza çoklu obje düzeneği kurulur ve gördüğünüzü desen tekniğine uygun kağıda aktarmanız istenir. Bunun için, Yetenek sınavlarına hazırlanırken; canlı-cansız tüm varlıkları, objeleri, figürleri, mekânları çizmek için öğrendiğiniz pek çok yöntemi kendi pratiklerinizi de ekleyerek sürekli/düzenli ve dikkatli şekilde alıştırma yapınız. Yoksa bilgilerin ve yönlendirmelerin hiçbir yararı olmaz. Görüşünüzü geliştirmede pratik yapmanın yerini hiçbir şey tutmaz. ELİNİZ KALEME ÂŞIK OLSUN.  Tekrarlar bilgide kalıcılık sağlar.

– Sınavda sizden bir konunun anlatımı istenmişse,  Perspektif bakışta sahneye konunun öznesi/başrol kahramanın gözünden-göz hizasından bakmalıyız. Açık veya kapalı kompozisyon/Düzenleme seçerek, SAHNEYE YAKIN veya UZAK PLANDAN MI bakacağımızı, sayfayı bölümleyerek mi göreceğimizi belirleyip özne figürü Kağıda/sahneye hareketiyle önde büyük çizer, diğer elemanlarla ilişkilendir arka mekanı kurarız.

-Sınav sorusu bir varlığın yeniden tasarlanması-icat sorusu olabilir, yaratıcı imgelemlerinizi arttırmak için. Google’dan özgün endüstriyel tasarım fikirleri edinebilirsiniz. Çocuklarımızın Yaratıcı kurgularımızı arttırmak için yaşlarına uygun öykü ve çizgi filmler izletip, okutalım. Gözlem ve çizim gücünü geliştirmenin bir yolu da Ustaların gözünden görmektir. Bolca çizgi film karesi gözlemlesinler. Örneğin; “Küçük Prens” kitabından veya çizgi filminden izler ve sevdiği sahneleri çizebilir. “Sofi’nin Dünyası filmi veya Hayao Miyazaki’nin çizgi filmleri, Enki Bilal’in filmleri ve çizgi romanları, Harry Potter, Matrix, Xmen filmleri, Karaoğlan, Zagor, Conan vb. çizgi romanları, film karelerini gözlemleyip yeni fikirler edinir ve bakış açısını genişletebilir. Görüşü, kurguları/hayal gücü artar. Edindiği farklı bakış açılarıyla, yaratıcılığıyla, uyguladığı doğru desen tekniği ile ve Gözlem, izleme, okuma ve uygulama yoluyla edindiğiniz farklı bakış açılarını-yaratıcılığınızı sınavda göstererek başarılı olursunuz.

 Sınavda anlamadığınız bir sözcük geçerse el kaldırıp sormaktan çekinmeyin, bilmediğinizi çizemezsiniz. Anlayış gösterip yanıtlarlar.

  • Sınavda sizden istenileni verin,
  • süreci amaca uygun kullanın.
  • Sorulan soruyu iyi anlamanız önemlidir. Soru metin verildiğinde cümlenin sorusuna dikkat edin, bir olayı sahnelemeniz mi isteniyor yoksa yeni bir varlık-tasarım mı isteniyor bellidir.

Nursengorseldil

Doğru Görüş geliştirmenin yolu; gözlemleme, kaynakları araştırma ve teknikleri doğru uygulamaktan geçer. Kağıdımız/sahnemize aşamalarıyla, desen tekniğini nasıl uygulamalıyız? yazıma göz atın.

Sınav öğrencileri, Doğru görüşle Deseninizi geliştirin

TEMEL SANAT EĞİTİMİYLE GÖRÜŞ GELİŞTİRİRKEN, TEKNİK BİLGİ-YÖNTEMLER HER YAŞ GURUBU İÇİN  AYNIDIR. Öğrendiklerini yaş düzeylerine uygun çizerler.

ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR AİLE KILAVUZU HAZIRLANDI -Kaynak MEB

Bütün çocuklar zekidir, ama bazı çocuklar kabul edelim ki daha zekidir. Güçlü hafıza, karmaşık kavramları anlayabilecek muhakeme yeteneği, sorgulayan ve eleştirel bakan gözlem gücü, yüksek kişiliği ve ince espri anlayışı ile yaşıtlarının önünde olan bu çocuklar, ‘üstün zekâlı’ olarak isimlendiriliyor. Eğer böyle bir çocuğa sahipseniz hem çok şanslı hem de büyük bir sorunla karşı karşıya olabilirsiniz. Zira üstün zekâlı çocuğun hayatı ve eğitimi hiç de kolay değil. Üstün zekalı olup, özel öğrenme güçlüğü ve dikkat eksikliği nedeniyle performansını yansıtamayan bir çok çocuğun başarısızlık algılarıyla, kişilik gelişimleri etkilenmektedir. Özel öğrenme yaşayan tarihte ki ünlülerden Albert Einstein, Leonarda da Vinci, Agatha Cristie, Auguste Rodin, Sir Winston Churcill bunlardan bazılarıdır.

 BİLSEM’Lİ OLMANIN AYRICALIKLARI:

1.2.3. sınıf çocuğunuzun BİLSEMLİ  olmasının bir çok faydası olduğunu biliyor musunuz? Sınıf öğretmeninizden ve okul rehberlik bölümünden bilgi ve destek alabilirsiniz.

  • Milli Eğitim Bakanlığı, Bilim ve Sanat Eğitim Merkezlerinde yapılan zeka testiyle belirlenen ve seçtiği alanla ilgili sınavın barajını geçen yetenekli ÜZ çocukları bir merkezde toplar.
  • Öğrenciler, okulları yanında Ortaokul son sınıfa kadar destek eğitim programları, ARGEM ve TÜBİTAK merkezlerince burslu ücretsiz desteklenirler.
  • BİLSEM görsel sanatlar yetenek alanını kazanan öğrenciler Güzel Sanatlar Liselerine ve Argem/Araştırma Geliştirme Eğitim ve Uygulama Merkezi Liselerine sınavsız/yetenek komisyonu olmadan direkt kayıt olabilirler. 
  • TÜBİTAK tarafından öğrencilere burs, staj, yaz kampı, bilim söyleşileri ve dönemsel kurum gezileri gibi fırsatlar sunulur.  

Çocuk ve Görsel Dili

 

HATIRLATMALAR:

Güzel Sanatlar Sınavlarına hazırlanma süreci sonunda, her gördüğünüzü ve düşündüğünüzü çizebilecek duruma gelmelisiniz. Resmin temeli desendir, doğru görüşünüzü-Desen ve imgesel tasarımınızı geliştirmek için, pratiklerinizi çoğaltın. Perspektif Bilgisi, doku ve ton değerleriyle objede, figürde etüt ve detay çalışmaları, oranlar ve geometrik yüzeyin kütlesini gözetip kağıt/sahnenize serpiştirme, sıralama yapmadan düzenlemeyi/kompozisyon, bütünü görerek kağıdı doldurmayı öğrendiğinizde teknik gelişmeniz sağlanır. Canlı model ve obje düzenlemeleri dışında, imgesel tasarımınızı geliştirmek için anatomik hareketli insan figürlerinizi/pozlamalar, portre, karakterler, meslekten insanlar, kostümler, hayvanlar, iç-dış mekan vb. çizimlerinizi arttırın.

BİLSEM, GSL, GSF bölümlerinde şimdiye kadar çıkan sınav soruları benzerlik gösterir. Örneğin;

-Görsel Algıya dayalı düzenek/çoklu obje çalışması ve İmgesel Tasarımda öykü konunun aktarımı veya yeni tasarım yaratın gibi sorular her üç alanda soruluyor. 

Canlı Model çalışması GSL ve GSF nin ek sınavıdır. Ancak Bilsem’de de düzenek sorusuyla değiştirebilirler. 

Kurgularınızda gelişmek için her alanın ders videolarını izleyip, hayal gücünüzü arttırın.  Ders videoları 

Portfolyo hazırlığında olanlar; girmek istediğiniz okulun sizden istediklerine uygun çalışmalar yapın. Karakalem, marker kalem, füzen, çini mürekkep-lavi- kuru ve yağlı pastel veya sulu-guaj boya gibi değişik tekniklerinden örnekler çalışarak malzemenin olanaklarını öğrenirken renk ve 3 leke bilginizi pekiştirirsiniz. Dijital çalışmalar için belli uygulamaları kullanmayı öğrenin veya dışarıdan destek alın.

Portföy

Portföy Hazırlık

Canlı model, tors ya da durgun doğa-çoklu obje/Düzenek çalışmalarında kadrajınızı kağıda yerleştirirken ölçü alma işleminizi modelin çevresiyle birlikte, karşılıklı nispetler yaratarak düşünün ve görün.

Ölçü alma 

İmgesel Tasarım

Resim bilgisi-Kompozisyon

Hızlı çalışmalar; örneğin 5. kat balkonundan düşen bir objeyi yere düşmeden kağıda aktarabildiğiniz kroki-eskiz çizimlerdir. Desen ve imgesel çalışmalarınızı önce eskizle bütünü görerek çizin sonra ton değerleriyle etüt/detaylandırma ve netlemeleri yapın. Sınavda zamandan kazanır, çalışmanızı verilen sürede bitirirsiniz.

Üz çocuklar hızlı çizdikleri için zaman konusunda zorlanmazlar, “Yaratıcılık detayda gizlidir” sözünü unutmayıp çizimlerini detaylandırmalılar. 

Görünümleri hacim (volüm) ve perspektif oluşturan tonlamalarıyla ve geometrik formlarıyla algılayın. Kübist bakışla Kübizmi ilk uygulayan Paul Cézanne, nesneleri geometrik biçimlerde gösteren, görünenin yanı sıra görünmeyenin ifade edilmesini de amaçlayan parçalı ve çok boyutlu bir sanat akımının öncüsüdür. Picasso ve Braque izinden giderek ünlenmişlerdir. Cezanne tablolarında tüm çarpıtmalarla gerçeklik ya da nesnellik denilen şeyin sürekli bir yaratım, algılama ve kurma olduğuna dikkat çeker. Onun dinleyen gözleri şöyle demiştir: “Dünya boşlukları olmayan bir kütledir; perspektifin geriye çekildiği, dış hatların, açıların ve eğrilerin güç hatları gibi üzerine işlendiği bir renkler sistemidir; mekânsal yapı biçimlenirken titreşir. Derinlik sayesinde şeyleri görürüz.” Akademik resmin öncülüğünü yapmıştır

Resimlerinizde 4 Temel ilkeyi unutmayın 1-Her şey yer düzlemine dik acıda ve paralel durur. (su terazisinin kullanımı…) 2- Kaçan çizgiler ir noktaya/bakış noktasına gider. 3- Yaratıcılık: Tasarım yapan sizlerin geniş açılı hayal gücünüze bağlıdır.

 

E23B8C99-605B-4B79-A91A-EDAAB18DCAC0

FARKLI DÜŞÜN FARK YARAT tıklayın

Sınavlarda çıkmış bir örnek soru: Resmin içine alacağınız üçgen prizma, kabak, tırmık … bulunan objeleri kompoze ediniz gibi benzeri sorular için Üçgen piramit, küp, köşegenler, küre, koni, silindirler gibi geometrik formların 3 boyutlu prizmatik görünümlerini Internet’teki ilgili sitelerden araştırın.

Her varlığın kaçış çizgisini görerek DOĞRU ÇİZİMler çıkarmak için; artistik perspektif ile (2 noktalı. Bilsemliler 1 noktalı) sahne tasarlayın. Sahne içinde farklı noktalar alarak, objelerde çeşitli duruşlar yaratın. İç-dış mekan çizimlerinizde ve figür hareketlerini doğru gösterebilmenizde yararlı bir tekniktir. 

Kuramsal Bilgiler için:

NASIL BİR YOL İZLEMELİSİNİZ

ÇİZGİSEL ANLATIM YETENEĞİNİZİ GELİŞTİRİN

SEÇTİĞİNİZ BÖLÜMÜ ARAŞTIRIN

KOLEKTİF BİLİNÇ

TARİHSEL SÜREÇTE, TOPLUMSAL YAPI ve SANAT ETKİLEŞİMİ 1– Nurşen Görseldil

TARİHSEL SÜREÇTE TOPLUMSAL YAPI ve SANAT ETKİLEŞİMİ 2 -Nurşen Görseldil 

NÜ RESMİ GÖRMEK

Sanal Destekli Sanat Eğitimi’nin gelişmesi için katkılarınızı beklerim.

 

 

Yorum bırakın